Utvecklingsområde

Förskolan har genom analys av föregående läsår lyft fram följande utvecklingsområde:

Pedagogens roll i och för barnens lek och görande
Mål med utvecklingsarbetet: Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära. (Läroplan för förskolan 18 s.13)

”Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande. Barnen ska ges förutsättningar både för lek som de själva tar initiativ till och som någon i arbetslaget introducerar. Alla barn ska ges möjlighet att delta i gemensamma lekar utifrån sina förutsättningar och sin förmåga. När någon i arbetslaget följer eller leder lek på lämpligt sätt, antingen utanför leken eller genom att själva delta, kan faktorer som begränsar leken uppmärksammas samt arbetssätt och miljöer som främjar lek utvecklas. Genom en aktiv närvaro är det möjligt att stödja kommunikationen mellan barnen samt förebygga och hantera konflikter.” (Läroplan för förskolan 18, s.8)

Grundläggande perspektiv:
Undervisningsperspektivet, handlar om målstyrda processer i form av förskollärares/barnskötares och barns samspel i leksituationer som stödjer och stimulerar barns sociala och kommunikativa förmågor.

Förskollärarperspektivet, lyfter fram förskollärarnas medvetna agerande vid ledningen av de målstyrda processerna.

Barnperspektivet, innebär att barnen ses som delaktiga aktörer och att deras intressen, uttrycksformer och perspektiv är i fokus.

(Fritt från Skolforskningsinstitutets systematiska översikter angående – ”Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor” 2019)

 

 

 

 

 

 

 

 

Uppdaterad: